اخبار بازی

۴ مطلب در فروردين ۱۴۰۱ ثبت شده است

سونی و اپیک گیمز

حمید توحیدلو

تعامل بیشتر دو کمپانی!

شرکت سرشناس سونی به همراه کمپانی هولدینگ Kirkbi یک میلیارد دلار دیگر را برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های توسه‌ی متاورس شرکت اپیک گیمز اختصاص دادند.

اگر خاطرتان باشد، اوایل سال گذشته بود که شرکت اپیک گیمز سرمایه‌ای نزدیک به یک میلیارد دلار از سوی برخی از کمپانی‌های بزرگ بازی‌سازی از جمله سونی دریافت کرد. حال، به نظر می‌رسد که روند سرمایه‌گذاری‌ها همچنان ادامه داشته و چندی پیش سونی با همکاری شرکت هولدینگ Kirkbi که به عنوان سهام‌دار عمده لگو به شمار می‌رود، یک میلیارد دیگر در اپیک گیمز سرمایه‌گذاری کرد که البته این مبالغ برای پروژه‌ی متاورس هزینه می‌شوند.

به بیان دقیق‌تر، ساعاتی پیش شرکت اپیک گیمز، خالق بازی فورتنایت و موتور آنریل انجین، در وب‌سایت خود به طور رسمی اعلام کرد که در معامله‌ای به ارزش ۲ میلیارد دلار با سونی و کرکبی به توافق رسیده است. بر اساس اطلاعات منتشر شده، این همکاری با هدف ایجاد نسل جدیدی از سرگرمی‌های تعاملی در ارتباط میان دنیای دیجیتال و فیزیکی صورت گرفته و روی پروژه‌های متاورس تمرکز دارد.

در همین راستا، کنیچیرو یوشیدا، مدیر کل سونی، در پیامی اذعان داشت که این سرمایه‌گذاری منحر به تداوم همکاری‌ها با اپیک گیمز در حوزه متاورس می‌شود و هیئت مدیره از چنین توافق ارزشمندی هیجان‌زده است. او، اپیک گیمز را یکی از بهترین شرکت‌های بازی‌سازی می‌داند که به لطف موتور گرافیکی آنریل انجین، پتانسیل و مهارت‌های زیادی در حوزه ویدیو گیم دارد. آقای یوشیدا در این خصوص توضیح می‌دهد:

ما به عنوان یکی از شرکت‌های خلاق در حوزه سرگرمی، از سرمایه‌گذاری در شرکت اپیک گیمز برای تداوم روابط و همکاری خود در زمینه متاورس بسیار هیجان‌زده هستیم. متاورس دنیای مهیجی است که کاربران و همچنین توسعه‌دهندگان محتوا در آن ایده‌های خود را به اشتراک می‌گذارند. به علاوه، ما مطمئن هستیم که مهارت فوق‌العاده‌ی اپیک گیمز در حوزه‌های مختلف از جمله موتور بازی‌سازی قدرتمند، با همراهی و همکاری‌های فناوری‌های سونی منجر به رشد و تقویت توسعه‌ی تجربه‌های جدید در دنیای دیجیتال و ابتکارات مجازی ما خواهد شد.

در ادامه، سورن توروپ سورنسن، مدیرعامل شرکت هولدینگ Kirkbi، ادعا کرد که این سرمایه‌گذاری بدون شک دنیای آینده و به خصوص نسل بعدی سرگرمی‌ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد. او در این باره می‌گوید:

بخشی از سرمایه‌گذاری‌های ما مربوط به مواردی می‌شوند که باور داریم تاثیر قابل توجهی در دنیای آینده‌ی ما و فرزندانمان خواهند گذاشت. این سرمایه‌گذاری مشارکت ما در دنیای بازی‌های دیجیتال را تقویت می‌کند و ما بسیار خوشحال و هیجان‌زده هستیم که برای حمایت از تداوم مسیر رشد و پیشرفت اپیک گیمز در این حوزه و آینده‌ی متاورس سرمایه‌گذاری می‌کنیم.

البته، ناگفته نماند که این قرارداد هنوز نهایی نشده و چند ماهی پروسه‌ی تایید قانونی آن طول می‌کشد. اپیک گیمز در این خصوص می‌گوید که اپیک گیمز تشریح کرده که این سرمایه‌گذاری بنا به دلایل مختلفی از جمله شرط‌های ضمن قرارداد و دریافت تاییدیه‌های مربوط به سازمان‌های نظارتی، هنوز به صورت کامل منعقد و نهایی نشده، اما تمامی کمپانی‌ها بر سر سرمایه‌گذاری و نحوه‌ی پرداخت آن به توافق رسیده‌اند.

سونی و اپیک گیمز

دقت داشته باشید که سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری سونی در ایپک گیمز ارتباط مستقیمی با پلتفرم پلی‌استیشن و استودیوهای بازی‌سازی ندارد. با این حال، ژاپنی‌ها کماکان به خرید شرکت‌ها و استودیوها ادامه می‌دهند و حتی چند هفته‌ی پیش شاهد تصاحب استودیوی Haven از سوی سونی بودیم. همچنین، آقای جیم رایان، مدیر بخش سرگرمی‌های تعاملی سونی، اخیرا ادعا کرده که خریدهای بیشتری در راه هستند.

در خلال این گفته‌ها، بد نیست اشاره کنم که بعد از گذشت نزدیک به دو سال از معرفی آنریل انجین ۵، این موتور گرافیکی قدرتمند در روزهای گذشته به طور رسمی و به همراه یک بازی آزمایشی در دسترس تمامی بازی‌سازان قرار گرفت. بر اساس اعلام شرکت اپیک گیمز، در حالی که توسعه‌دهندگان در حال حاضر قادر به خلق بازی‌های مورد نظر خود هستند، اما این موتور سازنده مزبور به مرور آپدیت‌ها و ابرازهای جدیدی را دریافت می‌کند.

شواهد امر گویای این موضوع است که استقبال بازی‌سازان از موتور سازنده آنریل انجین ۵ بی‌نظیر بوده است. برای مثال، چند روز پیش بود که استودیوی سرشناس کریستال داینامیکس در پیامی اعلام کرد که روند ساخت بازی جدید Tomb Raider را به کمک موتور مزبور آغاز کرده و این عنوان در شعبه‌ی رد وود سیتی مراحل توسعه‌ی خود را طی می‌کند. از طرفی، استودیوی لهستانی سی‌دی پراجکت رد نیز مدتی قبل در اقدامی غافل‌گیرکننده رسما به ساخت بازی The Witcher 4 اشاره کرد که این عنوان نیز با موتور آنریل انجین ۵ توسعه می‌یابد. از دیگر عناوینی که به کمک این موتور در دست ساخت قرار دارند، می‌توان به بازی مورد انتظار Senua’s Saga: Hellblade 2 اشاره کرد.

قهرمان فصل ۱۳ بازی Apex Legends

نیما خدارحمی

انتظار به پایان رسید، او اینجاست!

انتظارات به پایان می‌رسد و بازی Apex: Legends به نظر بالاخره شاهد حضور شخصیتی‌ خواهد بود که فصل‌هاست منتظرش هستیم. اطلاعات جدید منتشر شده از بازی Apex: Legends نوید فصلی جذاب را می‌دهند.

پس از انتشار برخی اطلاعات مربوط به تغییرات نقشه Storm Point در فصل سیزدهم بازی Apex: Legends، استودیو ریسپاون به نحوی از حضور شخصیت Newcastle در فصل سیزدهم این بازی نیز پرده برداری کرد. شما می‌توانید این اطلاعات بسیار محدود را با ورود به حالت Control در بازی Apex: Legends که تنها تا روز ۱۲ آوریل، برابر با ۲۳ فروردین ماه در دسترس خواهد بود مشاهده کنید. شما با در صفحه بارگزاری حالت Control نوشته‌ای هولوگرافیک را با مضمون The Wait is Over, he’s here! (انتظار به پایان رسید، او اینجاست!) مشاهده می‌کنید. در کنار این پیام، ما شاهد شخصیتی با لباس زرهی که تصویرش سیاه شده هستیم.

شخصیت نیوکاسل (Newcastle) اولین مرتبه با ورود شخصیت رونانت (Revenant) در فصل چهارم به بازی Apex: Legends‌ معرفی شد. پس از ورود رونانت به بازی Apex: Legends، طراحان و توسعه دهندگان بازی به دنبال راهی برای جلوگیری از قدرت بسیار زیاد او بودند و در پایان با ایده شخصیتی با نام نیوکاسل پیش آمده و هدفشان جایگزینی او با شخصیتی به نام Forge بود که هنوز وارد این بازی نشده است.

متاسفانه در این میان مشکلات بسیاری رخ داد که باعث حضور نیافتن هر دو شخصیت در بازی Apex: Legends شد و همین موضوع صبر کاربران و طرفداران را کاهش داده است. حال ما گمان داریم که صفحه بارگزاری حالت Control به این شخصیت جدید اشاره داشته و اینگونه به نظر می‌رسد که باید شاهد حضور Newcastle پس از نه فصل تاخیر باشیم.

عکس لو رفته از قهرمان فصل سیزده Apex Legends

عکس لو رفته از شخصیت Newcastle

طبق شایعات منتشر شده و اطلاعات لو رفته از بازی Apex: Legends، شخصیت نیوکاسل در فصل سیزدهم وارد این بازی خواهد شد و نکته جالب این است که طبق این اطلاعات، شخصیت نیوکاسل در حقیقت برادر شخصیت بنگلور (Bangalore) با نام حقیقی جکسون ویلیامز (Jackson Williams) خواهد بود!

طبق برخی اطلاعات که پیش‌تر منتشر شده بودند، شخصیت نیوکاسل مانند شخصیت‌های جیبرالتار (Gibraltar) و کاستیک (Caustic) با لقب Mobile Defender شناخته خواهد شد که اصولا هیت باکسی بزرگ‌تر خواهد داشت. طبق شایعات، قدرت Passive نیوکاسل Retrieve the Wounded نام دارد که به کمک آن شما می‌توانید در زمان ریوایو کردن یار خود، او را جابجا کرده و با استفاده از سپر از او محافظت کنید. قدرت Tactical نیوکاسل Mobile Shield نام دارد و با استفاده از آن شما وسیله‌ای پرتاب می‌کنید که یک سپر انرژی متحرک تشکیل می‌دهد. قدرت Ultimate او Castle Wall نام داشته که باعث تشکیل سازه‌ای قلعه مانند برای حفاظت از خود و یارانتان می‌شود.

اینگونه به نظر می‌رسد که باید شاهد انتشار فصل ۱۳ بازی Apex Legends در تاریخ ۱۰ می، برابر با ۲۰ اردیبهشت ماه باشیم. شخصیت نیوکاسل شاید آن چیزی که همه منتظرش بودیم نباشد، ولی بدون شک شخصیتی جذاب و کاربردی بوده و داستان زندگی او و هم خونی با بنگلور می‌تواند بسیار جالب باشد.

بازی موبایل Rainbow Six

حمید توحیدلو

بعد از انتشار شایعه‌های متعدد، در نهایت ساعاتی پیش شرکت یوبی‌سافت با انتشار یک تریلر جذاب به طور رسمی از بازی موبایل Rainbow Six رونمایی کرد.

بدون هیج شک و تردیدی، رینبو سیکس سیج یکی از محبوب‌ترین بازی‌های حال حاضر به شمار می‌رود؛ اثری که برای نخستین بار در سال ۲۰۱۴ میلادی توسط شرکت فرانسوی یوبی‌سافت راهی بازار شد و به خاطر مشکلات فنی نسبتا زیاد، نتوانست آن‌طور که باید و شاید انتظارها را برآورده کند. با این حال، پس از پشتیبانی مداوم تیم سازنده و انتشار به‌روزرسانی‌ها و محتوای جدید، در آخر بازی به جایگاه واقعی خود دست یافت و بر اساس تازه‌ترین گزارش‌ها، در حال حاضر بالغ بر ۸۰ میلیون بازیکن در اقصی نقاط جهان دارد.

این در حالی است که به لطف پیشرفت چشمگیر صنعت موبایل در طول چند سال اخیر، بازار بازی‌های آن حسابی رونق گرفته و بازی سازهای بزرگی به توسعه‌ی عناوین موبایل روی آوردند. دسترسی راحت و همچنین تعداد کاربران فوق‌العاده زاید آن از جمله دلایلی است که باعث شده شماری از عناوین پرطرفدار برای گوشی‌های همراه نیز عرضه شوند.

در همین راستا، با توجه به حضور گسترده‌ی یوبی‌سافت در بازار بازی‌های موبایل، چندی پیش تام هندرسون، یکی از اینسایدرهای معروف صنعت بازی‌های ویدیویی، در گزارشی اعلام کرد که به‌زودی از بازی Rainbow Six Mobile رونمایی خواهد شد و این اثر شوتر در اختیار کاربران اندروید و آی‌اواس قرار خواهد گرفت. حال که چند روزی از انتشار این گزارش می‌گذرد، مدتی قبل کمپانی یوبی‌سافت با انتشار یک تریلر جذاب، به طور رسمی از بازی مزبور پرده برداشت.

این عنوان بسیاری از المان‌ها و عناصر خود را از بازی رینبو سیکس سیج الهام گرفته و این بار تجربه‌ی رقابت‌های شوتر را برای پلتفرم موبایل به ارمغان می‌آورد. طبق اعلام تیم سازنده، در این بازی شما به همراه سایر بازیکنان در دو تیم پنج نفره به عنوان مهاجم و مدافع در مقابل یکدیگر قرار خواهید گرفت که هر دو حالت Secure Area و Bomb در بازی گنجانده شده است. از طرفی، نقشه‌های محبوب Bank و Border از سری مذکور در این عنوان حضور دارند که بخش‌هایی از آن‌ها تخریب پذیر هستند.

شرکت یوبی‌سافت معتقد است که رابط کاربری و کنترل بر اساس امکانات گوشی‌های همراه طراحی شده‌اند و این عنوان یک پورت ساده از روی نسخه‌ی رایانه‌ی شخصی و کنسولی نیست. در واقع، یک تیم مستقل در شعبه‌ی مونترال یوبی‌سافت از سه سال پیش روند توسعه‌ی بازی را آغاز کرده که البته فرآیند ساخت آن هنوز به طور کامل به پایان نرسیده است. با استناد بر وعده‌ی سازندگان، این عنوان نهایتا تا پایان سال ۲۰۲۲ میلادی برای هر دو سیستم عامل اندروید و iOS به طور رایگان منتشر خواهد شد.

یوبی‌سافت در این زمینه می‌گوید:

در حالی که به همراه همکاران خود در تیم سیج در دفتر مشترکی مشغول به کار هستیم، اما تیم سازنده بازی موبایل رینبو سیکس، تیمی منحصر به فرد و مستقلی است که از کهنه‌کارها دنیای بازی‌های موبایل و کنسول تشکیل شده است. همچنین، تاکید می‌کنیم که این تیم هیچ ارتباطی به تیم سازنده بازی سیج ندارد و صرفا روی توسعه Rainbow Six Mobile متمرکز شده است.

بسیاری از اپراتورهای شناخته‌شده‌ی این سری از جمله Ash و Sledge و Twitch و Thermite و Hibana از اپراتورهای تهاجمی و اپراتورهای Caveira و Bandit و Smoke و Valkyrie و Mute از اپراتورهای مدافعی در این بازی در دسترس بازیکنان قرار خواهند گرفت. ناگفته نماند که پروسه‌ی ثبت نام برای دسترسی به نسخه‌ی آزمایشی بازی موبایل Rainbow Six از ساعاتی پیش آغاز شده و شما هم اکنون با مراجعه به وب‌سایت رسمی بازی می‌توانید برای دریافت نسخه‌ی آلفا از طریق گوگل پلی و اپ استور نام‌نویسی کنید.

لازم به ذکر است که بازی پرطرفدار رینبو سیکس سیج در حال حاضر برای کنسول‌های ایکس‌باکس وان و پلی‌استیشن 4 و همچنین پلتفرم رایانه‌های شخصی در دسترس قرار دارد. همچنین، این عنوان به‌روزرسان ارتقا به نسل جدید را دریافت کرده و دارندگان ایکس‌باکس سری ایکس، ایکس‌باکس سری اس و پلی‌استیشن 5 به رایگان می‌توانند بازی را به نسخه‌ی جدید ارتقا دهند.

ناگفته نماند که فصل اول از سال هفتم رینبو سیکس سیج به نام Demon Veil از چند هفته‌ی پیش به طور رایگان تقدیم تمامی کاربران شد. همان‌طور که انتظار می‌رفت، این فصل شامل یک اپراتور دفاعی بوده و در کنار آن، تغییراتی را در جهت بهبود گیم‌پلی بازی ایجاد می‌کند. همچنین، تیم سازنده وعده داده که در میانه‌ی فصل، نقشه‌ی کاملا جدیدی را برای بازی منتشر خواهد کرد.

رینبو سیکس موبایل تنها بازی جدید این مجموعه در سال جاری میلادی نیست. اگر اخبار بازی‌ها را در رسانه سرگرمی دنبال کرده باشید، احتمالا اطلاع دارید که در اوایل سال ۲۰۲۲ میلادی، بازی جدید این سری تحت عنوان Rainbow Six Extraction برای تمامی پلتفرم‌ها عرضه شد. این عنوان یک سری از المان‌ها و اپراتورها را از بازی رینبو سیکس سیج الهام گرفته و در واقع کلیات آن از روی رویداد اوت‌بریک ساخته شده، اما در هر حال نباید بازی را دنباله‌ی نسخه‌ی سیج دانست. این بازی شما را به همراه هم تیمی‌هایتان در برابر تهدیدهای بیگانگان قرار می‌دهد که باید در فازهای مختلف منطقه مورد نظر را پاکسازی کنید.

نسل نهم بازی Apex Legends

حمید توحیدلو

همزمان با برگزاری رویداد Warriors Collection

استودیوی ریسپاون اینترتینمنت چندی پیش در پیامی رسما اعلام کرد که نسخه‌ی نسل نهم بازی Apex Legends به همراه رویداد Warriors Collection تا ساعاتی دیگر به صورت رایگان در دسترس کاربران پلی‌استیشن 5 و ایکس‌باکس سری ایکس و ایکس‌باکس سری اس قرار می‌گیرد.

بعد از موفقیت چشمگیر دو بازی فورتنایت و پابجی و محبوبیت بسیار زیاد سبک بتل رویال، شرکت الکترونیک آرتز با همکاری استودیوی سرشناس ریسپاون اینترتینمنت (Respawn Entertainment) در اقدامی غافل‌گیرکننده اولین بازی بتل رویال خود با نام Apex Legends را روانه بازار کرد. این عنوان به لطف گیم‌پلی مهیج خود در زمان عرضه حسابی مورد توجه بازیکنان قرار گرفت و چه بسا در هفته‌های نخست رکوردهای زیادی را نیز جابه‌جا کرد.

به دنبال حمایت بی‌چون و چرای تیم سازنده، محبوبیت بازی تا حدی پیش رفت که بخش زیادی از بازیکنان پابجی و فورتنایت به این عنوان محلق شدند و در حال حاضر ایپکس لجندز به عنوان یکی از پرطرفدارترین آثار شوتر به شمار می‌رود؛ به طوری که ظاهرا این اثر بالغ بیش از صد میلیون بازیکن در اقصی نقاط جهان دارد.

در این میان، با ورود کنسول‌های جدید ایکس‌باکس و پلی‌استیشن به بازار، ایپکس لجندز از همان ابتدا به‌روزرسانی ارتقا به نسل نهم را دریافت نکرد. با این حال، پس از گذشت چیزی بیش از یک سال، سرانجام ریسپاون اینترتینمنت این عنوان را به نسل جدید ارتقا داده و آپدیت مزبور از امروز در دسترس تمامی کاربران قرار می‌گیرد. گفته شده که این نسخه‌ها از نرخ ۶۰ هرتز و قابلیت HDR پشتیبانی می‌کنند و علاوه بر آن، دارندگان پلی‌استیشن 5 و ایکس‌باکس سری ایکس می‌توانند از تجربه‌ی بازی در رزولوشن 4K به همراه Shadow Maps با وضوح تصویر بالاتر و دورنماهای بیشتر لذت ببرند.

در پی قابلیت Smart Delivery مایکروسافت، ارتقا به نسخه‌ی نسل نهم بازی Apex Legends برای کاربران ایکس‌باکس سری ایکس و ایکس‌باکس سری اس به صورت خودکار صورت می‌گیرد. در طرف مقابل، کاربران پلی‌استیشن 5 برای دریافت این به‌روزرسانی، باید به طور دستی اقدام کنند. بدین منظور، باید ابتدا به آیکن بازی در داشبورد کنسول مراجعه کنید و سپس در کنار گزینه‌ی Play Game، روی Options کلیک کنید. در این مرحله لازم است که از طریق گزینه‌ی Select Version، نسخه‌ی پلی‌استیشن 5 را انتخاب کنید.

بدین ترتیب، فرآیند دریافت آپدیت ارتقا به نسل نهم برای شما آغاز می‌شود که بعد از نصب به رایگان می‌توانید به تجربه‌ی آن بپردازید. گفتنی است که بعد از دانلود محتوای مربوط به نسل نهم، شما به راحتی می‌توانید نسخه‌ی پلی‌استیشن 4 بازی را از روی کنسول خود حذف کنید.

همزمان با انتشار نسخه نسل نهم بازی Apex Legends توسط الکترونیک آرتز، رویداد Warriors Collection نیز برگزار می‌شود. این رویداد تا تاریخ روز ۲۳ فروردین ماه امسال (برابر با ۱۲ آوریل) در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد که  در آن شاهد بازگشت حالت ۹ بازیکن در برابر ۹ بازیکن Control به بازی هستیم. همچنین، این رویداد شامل پوسته‌‌های جدید Legendary جدیدی برای Octane و Ash و Lifeline شده و نقشه‌ی تازه‌ای تحت عنوان Drop Off را به همراه چندین آیتم جدید به بازی اضافه می‌کند.

نسل نهم بازی Apex Legends

گفتنی است که بازی بتل رویال ایپکس لجندز در حال حاضر روی پلتفرم‌های نینتندو سوییچ، ایکس‌باکس وان، پلی‌استیشن 4 و رایانه‌های شخصی به صورت رایگان در دسترس بازیکنان قرار دارد. تا پیش از امروز، کاربران کنسول‌های جدید ایکس‌باکس سری ایکس، ایکس‌باکس سری اس و پلی‌استیشن 5 نیز به لطف پشتیبانی از بازی‌های نسل قبل قادر به تجربه‌ی رایگان بازی بودند.

در خلال این گفته‌ها، بهتر است اشاره کنم که بعد از مدت‌ها صبر و انتظار، در نهایت چند روز پیش بود که شرکت الکترونیک آرتز با همکاری کمپانی تنسنت از انتشار نسخه‌ی موبایل بازی ایپکس لجندز در تابستان سال ۲۰۲۲ میلادی خبر داد. همان‌طور که انتظار می‌رود، بازی به طور رایگان در ماه‌های آینده برای دو سیستم عامل اندروید و آی‌او‌اس منتشر خواهد شد.